یک رزومه استاندارد چگونه باید باشد؟


تاریخ نگارش: ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
نویسنده: ش.بابایی
دسته بندی: مطالب آموزشی
بازدید: 4611

رزومه در واقع نگاهی است اجمالی به قابلیت های شخصی، علمی، اجتماعی و آکادمیک شما و بیان گر بخشی از توان مندی های علمی و تجربی شما در زمینه های گوناگون می باشد. از طریق رزومه یک فرد می توان تشخیص داد که این شخص در زمینه ای که تحصیل کرده یا شاغل بوده ، از چه پتانسیل هایی برخوردار است و در چه حوزه هایی تبحر بیش تری دارد.

در واقع رزومه خوب، سخنگوی کاغذی قابلیت ها و توان مندی های شماست که ظرف چند دقیقه، قابلیت های شما را به تصویر می کشد. بنابراین اهمیت نوشتن یک روزمه خوب و اثربخش در فرآیند اخذ پذیرش فرصت شغلی مناسب بر کسی پوشیده نیست.

رزومه، خط مقدم عملیات شما برای فتح سنگرهای علمی و شغلی آینده است. همواره یک رزومه خوب می تواند به بهترین شکل ممکن، منعکس کننده فوری قابلیت های فردی و اجتماعی شما به مخاطبان باشد. هیچ وقت رزومه خود را با یک مقاله علمی یا انشاء دبیرستان اشتباه نگیرید. رزومه موفق رزومه ای هست که اگر در اختیار فردی که اصلا شما را نمی شناسد قرار بگیرد، بتواند با زبان ساده و نثر شیوای رزومه، درک درست و واضحی از قابلیت های فردی، علمی و تجربی شما ظرف چند دقیقه کسب کند. بنابراین هیچ استاندارد و روش خاصی برای نوشتن و تولید رزومه وجود ندارد هیچ گاه در نوشتن رزومه، اغراق نکنید و بیش از آن چه که توان مندی دارید، ادعا نکنید.

استخدام‌کننده‌ها شکایت می‌کنند که بسیاری از مردم در رزومه دروغ می‌گویند، اغراق و گزافه‌گویی! دروغ اشتباهی کشنده و مرگبار است. اینکار را نکنید وقتی شما استخدام شدید استخدم‌کننده‌ها با طرح سوالهایی بیشتر در جستجوی اطلاع یافتن از سوابق کاری و گذشته شما هستند و دیر یا زود عدم صحت گفته‌های شما افشاء می‌شود و احتمالاً اخراج خواهید شد.

 

خدمات و عملکرد شما باید قابل استناد باشد.خلاصه توانایی‌ها و صلاحیتها می‌تواند بهترین وسیله برای تثبیت شایستگی شما برای شغل موردنظر باشد و استخدام‌کننده را ترغیب و تشویق کند که بخواهد همه چیز را از نزدیک مشاهده کند. مطمئن شوید که رزومه شما این بخش اساسی را دارد. این قسمت درست بعد از نام ، آدرس و اهداف شغلی می آید.

 

اشکالات عمده رزومه:

تمرکز بیش از حد روی وظایف شغلی: یکی از ایرادات عمده رزومه تبدیل آن به لیست خسته کننده ای از وظایف و مسئولیت های شغل های قبلی است. به جای این که شرح طویلی از مجموعه وظایف خود ارایه کنید، بهتر است نشان دهید که در هر مورد چه تأثیری از خود باقی گذاشته اید. میتوانید با مثال دقیقاً توضیح دهید که عملکرد شما به چه نحوی به شرکت سود رسانده است.

رزومه بدون کلمات کلیدی: اگر رزومه خود را برای استفاده الکترونیکی (در شبکه های کاریابی) مینویسید، باید حتماً در متن رزومه از کلمات کلیدی و متداول تخصص خود استفاده کنید. زیرا کارفرمایان معمولاً با کمک این کلمات کلیدی رزومه های مطلوب خود را جستجو میکنند. هر چه کلمات کلیدی موجود در رزومه شما مناسبتر و جامعتر باشد، احتمال دیده شدن آن توسط کارفرمایان نیز بیشتر خواهد بود.

غلطهای املایی: وجود حتی یک غلط املایی در رزومه میتواند آنرا به سطل آشغال بفرستد! رزومه خود را بارها و بارها مرور کنید و حتی آنرا به چند نفر دیگر بدهید تا بررسی کنند. رزومه شما منعکس کننده شخصیت شماست بی نظمی و بی دقتی در آن به هیچ وجه جایز نیست.

هیچگاه، مطالب منفی در رزومه خود ننویسید. ممکن است از کار قبلی خود به دلایلی انصراف داده باشید یا شما را از شغل و سمتتان بر کنار کرده باشند. نوشتن این مطالب و یا دلیل ترک کردن حرفه قبلی نکاتی منفی هستند و فقط در صورتی که از شما خواسته شود و یا سوالی در این مورد از شما پرسیده شود باید آن‌ها را ذکر کنیددارد. این قسمت درست بعد از نام، آدرس و اهداف شغلی می‌آید.

با رزومه ساز دهوند رزومه جامع و کاملی داشته باشید



اشتراک‌گذاری

نظرات

درج نظر جدید

captcha