مدیریت کارکنان ( درک نیازها )


تاریخ نگارش: ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
نویسنده: م.نادری
دسته بندی: مطالب آموزشی
بازدید: 1493

در مقاله ی قبل در رابطه با درک رفتار کارکنان صحبت کردیم . درک نیازهای کارکنان نیز همانند رفتار آن ها بسار حائز اهمیت است .

نیارهای کارکنان بسیار فراتر از نیازهای اولیه از قبیل برخورداری از شرایط مطلوبکاری و دستمزد عادلانه هستند . با وجود این ، باید توجه داشت که بدون رفع نیازهای اولیه افراد نمی توان نیازهای سطوح بالاتر آن ها از قبیل احساس افتخار به کار و سهیم شمرده شدن در تعیین و تحقق اهداف مشترک جمعی را برآورده کرد .

تاًمین نیازها

افراد نیازهای مختلفی دارند . نیازهای سطح پایین تر شامل نیاز به حقوق و دستمزد ، امنیت شغلی و شرایط کاری مناسب هستند . گرچه تامین این قبیل نیازها از اهم ضروریات است و تقریباً در تمامی موارد عدم تامین آن ها باعث نارضایتی کارکنان می شود ، اما فراموش نکنید صرف تامین این نیازها نمی تواند موجبات رضایت مندی کارکنان را فراهم کند . کارکنان زمانی احساس رضایت مندی می کنند که نیازهای سطوح بالاتر آن ها از قبیل نیاز به پذیرش مسئولیت ، پیشرفت در کار ، و رشد فردی نیز تامین میشود .

آبراهام مازلو ، روان شناس معروف ، نیازهای انسان راه به صورت سلسه مراتب ذیل تقسیم بندی کرده است :

1.نیاز به  غذا و سرپناه

2.نیاز به امنیت فردی

3.نیازهای اجتماعی که از طریق مراودت دوستانه با سایر کارکنان تامین میشوند.

4.نیاز کارکنان به احترام در سطح بالاتری قرار دارد و از طریق تقدیر و تشکر از موفقیت های آن ها تامین می شود .

5.نیازهای خود شکوفایی که از طریق تحقق بخشیدن به مجموع توانایی های بالقوه ی فردی تامین میشوند.

مدیران مراقب باشید که نیازهای سطوح پایین تر کارکنان حتما برآورده شوند .

تقویت حس رضایتمندی

کارکنان باید احساس کنند که نقش آن ها با ارزش و منحصر به فرد است . احساس رضایت مندی از کار می تواند به دو صورت فردی و گروهی باشد . به عنوان مثال ، کارگری که در خط تولید اتومبیل کار میکند ممکن است از عملکرد فردی خود ( مثلاً در نصب در اتومبیل ) راضی باشد و در عین حال اتومبیلی را که تولید آن نقش داشته را نیز مایه ی افتخار خود بداند . به عنوان یک مدیر سعی کنید از این حس رضایتمندی و افتخار کارکنان خود بهره بگیرید . در عین حال به توانایی خود در هدایت و رهبری کارکنان و کسب نتایج ارزنده از فعالیت های آن ها ، به خودتان هم افتخار کنید . مدیران و کارکنان باید از تعلق داشتن به یک شرکت موفق و شناخته شده احساس غرور کنند.

مدیران نمونه ، هرزمان که کارکنانشان استحقاق تقدیر و تشکر داشتند حتما این کار را می کنند .

علاوه بر تقدیر و تشکر شخصی از افراد ، در مقابل دیگران نیز از آن ها تقدیر می کنند و میدانند که این کار مایه ی غرور و سربلندی آن ها میشود .

شناسایی منابع رضایتمندی

نیازهای سطوح پایین تر

شرایط کار : معقول بودن ساعت کار ، محیط دلپذیر و تجهیزات کافی ( به نظر من شرایط فیزیکی محیط کار مطلوب است )

نظارت : تفویض اختیار و حمایت از سوی مدیران بلافصل .( از طرز برخورد کسانی که بر کارم نظارت دارند ، راضی هستم )

امنیت : اطمینان از چشم انداز آتی سازمان و احساس تعلق به سازمان ( فکر میکنم سازمان آینده ی خوبی پیش رو دارد )

مدیریت : شناخت روش های مدیریت : به نظر من سازمان در حال ایجاد تغییرات لازم برای حفظ توان رقابتی خود است )

ارتباطات : آگاهی کامل از برنامه های سازمان و مشارکت در برنامه ریزی ( من استراتژی های سازمان را درک و احساس می کنم در تعیین آن ها شریک بوده ام .

نیازهای سطوح بالاتر

علاقه مندی به شغل : رضایت مندی از محتوای وقعی شغل و انجام آن ( کارهایی که انجام میدهم را دوست دارم )

موفقیت : داشتن انگیزه دستیابی به اهداف کمی و انجام وظایف با اثر بخشی بالا ( از انجام کار خود احساس موفقیت میکنم )

تعهد : خرسندی از احساس تعلق و وابستگی به سازمان ( افتخار میکنم بگویم با این سازمان کار می کنم )

مسئولیت : وجود یک سری انتظارات شغلی از فرد که در عین تحت فشار قرار دادن وی ، منصفانه و ارضا کننده باشد ( مقدار کاری که از من انتظار میرود را با کمال میل می پذیرم )

هویت : شناخت جایگاه خود در برنامه کلی سازمان ( نقش خود را در ارتباط با استراتژی های سازمان می دانم )

با درک نیازهای کارکنان و سعی در برطرف کردن آن ها میتوانید شیوه ی مدیریتی درست و موفقی را در پیش بگیرید . 



اشتراک‌گذاری

نظرات

درج نظر جدید

captcha