مدیریت کارکنان ( درک رفتار )


تاریخ نگارش: ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
نویسنده: م.نادری
دسته بندی: مطالب آموزشی
بازدید: 2478

در دنیای امروز محیط های کاری به سرعت در حال تغییر هستند . مدیریت مناسب سازمان ها مستلزمند علاوه بر ایجاد نظم و انضباط ، درک صحیحی از نیازها و رفتارهای کارکنان خود داشته باشند . این مقاله را در رابطه با درک رفتار کارکنان با شما به اشتراک گذاشته ایم .

درک صحیح علت رفتار کارکنان باعث ایجاد تعهد در ایشان میشود . با شناسایی دقیق نیازهای آن ها می توانید ، علاوه بر ایجاد انگیزه در کارکنان ، نیازهای سازمان را نیز تاًمین کنید و اهداف آن را تحقق بخشید .

درک رفتار

گاهی اوقات بروز رفتارهای طبیعی و غریزی در محیط کار مناسب نیست . همواره در صدد ایجاد آن دسته از الگوها رفتاری باشید که افراد را به کار گروهی اثر بخش و مولد سوق می دهند.

رفتارهای غریزی

افراد ذاتاً مایلند در محیط کار خود حالت های رفتار غریزی را پیش بگیرند . این نوع رفتارها اغلب مانع برقراری ارتباطات باز و مشارکت جویانه می شوند . در واقع وجود این گونه رفتارهاست که احساسات و عواطف را به نیروهای قدرتمندی در محیط کار تبدیل میکند و موجب میشود که مدیران در برابر انتقاد عکس العمل تندی از خود بروز دهند و به جای رویارو شدن با نقطه نظراتی که باب میلشان نیست ، در صدد کنترل افراد برآیند . زود قضاوت کردن و تمایل به تشکیل گروه های کوچکی که اغلب با یکدیگر در تعارض هستند نیز از دیگر علائم بروز رفتارهای غریزی در محیط کار است . سازمان هایی که رفتارهای غریزی در آن ها نمود دارد ، بسیار سیاسی هستند و رعایت موقعیت و سلسه مراتب در آن ها بسیار حائز اهمیت است . کار کردن در این قبیل سازمان ها چندان خوشایند نیست چرا که عموماً در جهت تامین نیازهای افراد و بازار گام بر نمیدارند.

رفتار مناسب

منشا رفتارهای غریزی افراد یک سری واکنش های ذهنی است که اغلب باعث ایجاد احساسات منفی ( مانند احساس نا امنی ) و برداشت نادرست آن ها از نیت و منظور یکدیگر میشود . خصلت های رفتاری مثبت موجب تشویق افراد به همکاری ، ایجاد تمایل به برقراری ارتباط ، و افزایش اعتماد بنفس در آن ها میشوند . توانایی برقراری ارتباط خوب و مبتنی بر اعتماد بنفس با کلیه ی همکاران شاغل در سطوح مختلف سازمان ، تقدیر و تشکر آنی و بزرگ منشانه از موفقیت های دیگران ، تجربه اندوزی از اشتباهات و شکست ها از جمله خصلت های صحیح رفتاری هستند که به راحتی میتوان آن ها را تشخیص داد .

جایگزین کردن خصلت های رفتاری منفی

رفتارهای غریزی :

·       احساسی عمل کردن به هنگام دریافت اطلاعات

·       اجتناب از ریسک به واسطه ی ترس یا احساس نا امنی

·       قضاوت عجولانه در مورد اشخاص و وقایع

·       تمایل به غیبت و شایعه پراکنی در سر تا سر سازمان

·       رقابت برای کسب مقام و نمادهای آن

·       همواره به دنبال برتری سلسله مراتبی بودن

 

رفتار صحیح

·       تشخیص واقعیت ها با استفاده از یک روش واقع بینانه

·       ریسک کردن به شیوه ی کار آفرینان

·       اصرار بر تجزیه و تحلیل دقیق قبل از هر گونه قضاوت

·       برقراری ارتباطات کاملاً باز و شفاف ، ارز ش نهادن موفقیت ها نه بر مقام و موقعیت

·       تمایل به فعالیت در ساختارهای مسطح و غیر سلسله مراتبی

سعی کنید رفتارهای مناسب را جایگزین رفتارهای غریزی نمایید تا بتوانید ارتباطات موثری با کارکنان خود برقرار نمایید.

در مقاله ی بعدی در رابطه با نیازهای کارکنان و روش های درک آن ها مطالبی ارائه خواهیم کرد.

مقاله مرتبط در وبلاگ دهوند

مدیریت کارکنان(درک نیاز ها)



اشتراک‌گذاری

نظرات

درج نظر جدید

captcha