مدیریت گروه ها و شناخت نحوه کار گروهی


تاریخ نگارش: ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
نویسنده:
دسته بندی: مطالب آموزشی
بازدید: 553

 

 کارکردن با گروه ها به عنوان رهبر یک گروه یا مدیر چند گروه مجزا ، بخش مهمی از وظایف یک مدیر است .کارگروهی پای و اساس مدیریت موفق است ، اداره صحیح گروه ها یکی از چالش های مهم و یک عامل انگیزشی قوی برای مدیران تازه کار و مدیران با تجربه است. از ویژگی های یک گروه کاری خوب داشتن همکاری گروهی با یکدیگر است ، فراموش نکنید که هر یک از اعضا می تواند چیز تازه ای به گروه اضافه کند .

همچنین لازم است وظایف گروه به صورت شفاف تجزیه و تحلیل گردد و هنگام تعیین هدف های گروهی بسیار دقت کنید و همیشه آنها را جدی بگیرید.

توانایی بالقوه یک گروه کاری خوب محدودیت ندارد، به خاطر داشته باشید که اعضای گروه باید یکدیگر را حمایت کنند.

برای مهار کردن توان گروه و حداکثر بهر برداری از آن باید شخصیت ها و افکار موجود در آن را به همکاری تشویق کنید و شناخت متقابل از همه اعضا ی گروه داشته باشید .یعنی اگر می خواهید اعضای گروه از کلید تجربیات و استعدادهای موجود در بین خود باخبر باشند آنها را به برقراری ارتباطات باز و تبادل بی قید و شرط اطلاعات با یکدیگر تشویق کنید.

شناخت اهداف گروهی مهمترین کاری است که باید پس از تشکیل گروه انجام شود و برای تکمیل هر یک از پروژه های خود مهلت زمان مشخص تعیین کنید و برای تطبیق گروه با نوع کار ، با توجه به اهداف هرچه سریع تر در مورد نوع کارکرد کاری مورد نیاز تصمیم بگیرید و سعی کنید روابط خوب و پایداری با اعضای سایر گروه ها ی رسمی و غیر رسمی بر قرار کنید . در این خصوص یکی از مدیران ارشد را به عنوان حامی خود انتخاب کنید تا شما را در پیشبرد بهتر کارهای گروهی کمک کند و به اعضای گروه یادآوری کنید که همه آنها جزئی از گروه هستند و باید مشارکت فعال داشته باشند .برای جلوگیری از پراکنده کاری گروه اهدافی تعیین کنید که روشن و قابل حصول باشند و با برقراری روابط دوستانه میان اعضا گروه کاری خود را تقویت کنید.

همیشه رهبران گروها را براساس شایستگیهای فردی آنها انتخاب کنید. نباید اجازه دهید که سایر مسائل در انتخاب شما تاثیر بگذارند .فردی را به عنوان رهبر گروه انتخاب کنید که دارای تعهد گروهی قوی است.

همیشه در برابر کارها و خصلت های خوب افراد به آنها پاداش بدهد و هرگر نسبت به خطاها بی توجه نباشید به خاطر داشته یاشید که همه اعضای گروه طرز فکر مشابه ندارند و یک جور فکر نمیکنند.اگر تعداد اعضای گروه محدوده است به هریک از آنها دو یا سه نقش بدهید تا مطمئن شوید که برای تمامی نقش ها ی اصلی و کلیدی یک مسئول وجود دارد و نیازهای گروه برای انجام موفقیت آمیز کار تامین شده است.

به طور مثال می توان نقش های اصلی را در گروه به صورت زیر مشخص کرد:

رهبر گروه : اعضای جدید را پیدا می کند و روحیه کار گروهی را در بین آنها ارتقاء می بخشد .

منتقد: اثر بخشی گروه را در بلند مدت حفظ و تجزیه و تحلیل میکند.

مجری تصمیمات:در گروه انگیزه حرکت ایجاد می کند و باعث تسهیل جربان امور می شود

رابط خارجی:به دنبال برقراری روابط خارجی گروه است.

هماهنگ کننده: تلاش کلیه اعضای گروه را هم سو می کند.

ایده پرداز : انرژی و روحیه ابتکار عمل را در گروه ایجاد و حفظ می کند.

بازرس :به دنبال استانداردهای کاری بالا و حفظ و نگهداری آنها است.

برای موازنه مهارت ها در داخل گروه هنگام انتخاب و جذب اعضای جدید ، توانایی بالقوه آنها برای رشد و پیشرفت را نیز مد نظرداشته باشید .اعضای گروه باید در ارتباط با کارشما از تجربه کافی برخوردار باشد و اگر افراد و کار گروهی نقشی ندارند آنها راکنار بگذارید و به دنبال افرادی بگردید که از مهارت های فردی خوبی برخوردارند و آنها را در توسعه و بهبود این مهارت ها یاری کنید.

مقاله مرتبط در وبلاگ دهوند

کار گروهی



اشتراک‌گذاری

نظرات

درج نظر جدید

captcha