کار گروهی


تاریخ نگارش: ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
نویسنده: مونا هاشمی
دسته بندی: مطالب آموزشی
بازدید: 3701

 

تشکیل گروه

 

اولین وظیفه رهبر گروه ، انتخاب اعضا و تشکیل گروه است .گروه کاری باید یک هدف مشخص را دنبال کند و منابع لازم برای دست یابی به آن را در اختیار داشته باشد .در برخورد با اعضا گروه عادلانه و غیر مغرضانه رفتار نماید.

اهداف گروه باید برای اعضای آن چالش برانگیز باشد.در عین حال مهلت لازم برای رسیدن با آنها را واقع بینانه تعیین کنید.کلیه اعضای گروه باید تعریف دقیق و مشترکی از اهداف پیش روی خود داشته باشند و بدانند که چه می خواهند. هرچند که اهداف گروه باید توسط اعضا تعیین و قطعی شوند اما گاهی اوقات هم ممکن است هدف ها نحوه انتخاب اعضا را تعیین کنند . هنگام تعیین اهداف گروهی، هدف های فردی اعضای گروه را مد نظر داشته باشید .اجازه ندهید شکست بخشی از پروژه موفقیت کل آن را تحت الشعاع قرار دهد.هنگام تعریف و تعیین اهداف کلی گروه همیشه کلیه جنبه های مختلف پروژه و وظایف محوله را در نظر بگیرید و در مورد آنها با اعضای گروه صحبت کنید.

برای انجام موفقیت آمیز کار گروهی حمایت از گروه بخش مهمی از ارکان کار گروهی می باشد .

همیشه از تکنولوژی اطاعاتی مناسب استفاده کنید تا نیازهای شما به طور کامل و دقیق برآورده شوند گروه با برخورداری از حمایت های همه جانبه بخش های دیگر وظایف خود را با حداکثر کارایی انجام می دهد همه گروه ها به پشتیبانی مدیران ارشد شاغل در سازمان مادر اختیاج دارند.با مشاوران خارج از سازمان مانند اعضای گروه خود برخورد کنید و حامی گروه را در جریان پیشرفت کارها قرار دهید.

ایجاد اعتماد مهمترین ویژگی بارز کارهای موفق است . فقط در صورتی کاری را شخصا انجام دهید که مطمئن هستید کسی غیر از خود شما نمی تواند آن را انجام دهد.کارهای غیر ضروری را کنار بگذارید و انجام آنها را به اعضای گروه محول نکنید. برای تصمیم گیری به گروه آزادی عمل بدهید و اعضای گروه را به مشارکت و همکاری مثبت و سازنده تشویق کنید.

کلیه اعضای گروه باید در جهت بهسازی عملکرد گروهی تلاش کنند .برای موقعیت های گروهی ارزش قائل شوید و ضمن تقدیر و تشکر آنها را در بین سایرین تبلیغ کنید. هر یک از اعضای گروه باید بتواند نقش حداقل یک عضو دیگر را پوشش دهد. روشی پیدا کنید که به کمک آن بتوانید به راحتی پیشرفت روزانه گروه را مورد بررسی قرار دهید.

در جهت منسجم کردن گروه گام بردارید.اعضای گروه را تشویق کنید که به صورت دو یا چند نفری با هم کار کنند .افرادی که ذاتا استعداد و توانایی رهبریدارند را به توسعه مهارت های رهبری تشویق کنید و هرگز نظرات افراد را بی دلیل رد نکنید .صادقانه صحبت کنید و به آنها بگویید که چرا نظراتشان را نپذیرفته اید و اطمینان حاصل کنید که گروه کاری شما حتما با مشتریانش ارتباط مستمر داشته باشد . با اعتماد به نفس کامل و با قاطعیت تمام به اعضای گروه نشان دهید که شما رهبر گروه هستید ولی هرگز حالت پرخاشگرانه و تهاجمی به خود نگیرید.نظر خواهی از افراد دو شرط دارد: از نظرات و پیشنهادات آنها استقبال و در  صورت مقتضی حتما به آنها عمل کنید.

مدیریت گروها و نحوه کار گروهی

مقاله مرتبط در وبلاگ دهوند



اشتراک‌گذاری

نظرات

درج نظر جدید

captcha