تصمیم گیری


تاریخ نگارش: ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
نویسنده: م.نادری
دسته بندی: مطالب آموزشی
بازدید: 3893

 

تصمیم گیری

ما انسان ها از لحاظ فکری پیشرفته ترین موجودات کره ی زمین هستیم ، اما تصمیم گیری همواره برای ما مشکل بوده و اغلب مردم از تصمیم گیری هراس دارند . در زندگی همه ی ما ناگزیر به گرفتن تصمیمات جزئی و کلی هستیم ، جزئی ترین مسائل همانند : ناهار چه بخوریم ؟ از کدام مسیر به محل کارمان برویم و ... و مسائل کلی همانند : تصمیم درباره ی محل زندگی ، رشته ی تحصیلی ، ازدواج و ..

خوش بختانه تصمیم گیری ، مهارتی ست که میتوانیم شیوه ی درست آن را فراگیریم .

تصمیم گیری چیست ؟

به بیان بسیار ساده ، تصمیم گیری انتخاب بهترین اقدام از بین دو یا چند اقدام است . زمانی که پیش روی خود چندین گزینه برای انتخاب داریم ، ملزم به انتخاب یکی از گزینه ها هستیم . این اقدام تصمیم گیری نامیده میشود . معمولاً انتخاب بین دو گزینه برای اغلب افراد آسان است اما زمانی که چندین راه گزینه پیش روی خود داریم ممکن است حس سردرگمی به ما دست دهد که کدام گزینه مناسب تر است ؟!!!
در ادامه روش هایی برای تصمیم گیری بهتر ارائه شده است .

شفاف بیان کردن موضوع

سعی کنید موضوعی که میخواهید در رابطه با آن تصمیم بگیرید را به طور واضح و شفاف بیان کنید تا متوجه شوید خواسته ی شما چیست !! برای مثال فردی می گوید : من با کارمن خود مشکل دارم. خب مسئله چیست ؟ آیا مسئله این است که کارمند خوبی نیست و باعث اذیت میشود ؟ یا نه مسئله صحبت کردن و حل موضوع با اوست ؟ یا باید کارمند دیگری را جایگزین کرد ؟!! یا هم میبایست رفتار متقابل در پیش گرفت تا او را متوجه اشتباهش کرد !

در حقیقت اصل موضوع مشخص نیست . خواسته ی من چیست ؟ صحبت کردن و به توافق رسیدن ؟ نیروی دیگری جایگزین کردن ؟  قطعاً خواسته ی من مدیر ، ایجاد حس همکاری و رابطه ی خوب با کارمندم میباشد . همین که اصل موضوع برای شما مشخص و روشن و شفاف باشد ، میتوانید تصمیم درست را اتخاذ کنید . پس در ابتدا موضوع را برای خود شفاف سازی کنید و بنویسید ..

اطلاعات کافی

اگر اطلاعات کافی نداشته باشید ، قطعاً احساس خواهید کرد ، تصمیمتان بی پایه و اساس است . پس به منظور تصمیم گیری بهتر ، تحقیق کنید و اطلاعات کسب کنید و بر طبق اطلاعات به دست آورده تصمیم خود را بگیرید.

مشورت کردن

مشورت کردن ، عمل پسندیده ایست که در کتاب آسمانی قرآن هم به آن اشاره شده است . با مشورت کردن ، می توان از تجارب ، دانسته ها و ایده های افراد دیگر که برای ما امین و قابل اعتماد هستند استفاده کرد و در آخر تصمیم گرفت . مشورت کردن به این معنی نیست که نظر نهایی را به عهده ی شخصی که با او مشورت کردید ، بگذارید ، بلکه بعد از مشورت ، باز فکر کنید ، نظر خود و دیگران را به بیانی سبک و سنگین کنید و در آخر تصمیم نهایی را خود بگیرید .

استفاده از جدول T

جدول T روشی فوق العاده برای اتخاذ بهترین تصمیم است . سعی کنید حتماً آن را به کار گیرید البته نه در ذهن خود بلکه حتماً بر روی کاغذ بیاورید . جدولی به شکلT  ترسیم کنید . در یکی از ستون های جدول مزایا و در ستون دیگر معایب گزینه های پیش رو را یادداشت کنید . در آخر می توانید بر اساس نوشته های خود تصمیم خوب خود را بگیرید .

تصمیم گیری کار دشواری نیست ، با رعایت اصول نامبرده می توان شانس درست بودن تصمیم گیری خود را بالا برد . دلهره و نگرانی را در تصمیم از خود دور کنید و مصمم باشید و به خدا توکل کنید . قطعاً موفق خواهید شد .

مقاله مرتبط در وبلاگ دهوند



اشتراک‌گذاری

نظرات

درج نظر جدید

captcha