اثر بخشی کار تیمی در سازمانها
هر جامعهاى براى تداوم حیات و بقا به کار و فعالیت مردم و مسؤولان احتیاج دارد. نیاز به کار از قرون باستان وجود داشته است و هرچه مىگذرد، بر اهمیت آن افزوده مىگردد. کار قسمت اعظم از زندگى انسان را در بر مىگیرد.
انسانها قسمت اعظم نیازها و احتیاجات خود را از طریق کار گروهى و اجتماعى تامین مىکنند. کار از مفاهیم مهم علم جامعهشناسى است. کار سرمایه و ذخیرهى ملى است و مىتواند به رشد تمدن کمک کند. اگر افراد جامعهاى به طور نسبى بتوانند کار و شغل مناسب به دست آورند و شغل آنان متناسب با استعدادها، توانایىها و علائق آنها باشد، زمینه براى نوآورى، ابتکار، رشد و پیشرفت در ابعاد اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى جامعه به وجود مىآید. برعکس اگر زمینههاى اشتغال و کار در جامعه محدود و تقاضا براى کار بسیار باشد، به تدریجبیکارى افزایش مىیابد. گسترش بیکارى منجر به آسیبها و پیامدهاى ناگوار در جامعه مىشود.
تعریف کار
از نظر لغوى کار به معناى فعل و عمل و کردار انسان است و در اصطلاح، کار فعالیتى است نسبتا دائمى که به تولید کالا یا خدمات مىانجامد و به آن دستمزدى تعلق مىگیرد.
پولکس فن مىگوید:
مردم سرچشمه ثروتهاى منقول بوده و افزایش ثروت از کار و زحمت آنها ناشى مىشود.
از نظر برخى از اقتصاددانان لیبرال از جمله کلسن کار عبارت است از:
استفادهاى که انسان از نیروهاى مادى و معنوى خود در راه تولید ثروت یا ایجاد خدمات مىکند.
بر اساس این تعریف فعالیت و کار به طور عمده از طریق هدفها و ارزش محصولى که تولید شده معین مىگردد; به عبارت دیگر کار زمینه را براى تولید و افزایش خدمات ایجاد مىکند.
به طور کلى کار عبارت است از:
مجموعه عملیاتى که انسان با استفاده از مغز، دستها، ابزار و ماشینها براى استفادهى عملى از ماده روى آن انجام مىدهد و این اعمال نیز متقابلا بر انسان اثر مىگذارد و او را تغییر مىدهد.
اهمیت کار تیمی: کار تیمی مؤثر برای موفقیت کسبوکارها حتی شرکتهای کوچک که تنها چند کارمند دارند، ضروری است. کار تیمی به کسبوکارها اجازه میدهد با ترکیب نقاط قوت و دیدگاههای همه کارکنان، دستیابی به اهداف سازمانی را تسهیل کند. کارکنان با فراگرفتن تلفیق مهارتهای فردی و شغلی بهمنظور افزایش مشارکت به جای رقابت، بیش از پیش قادر به انجام موفق و موثر فعالیتهای شغلی در محل کار میشوند. بارها ثابت شده است که داشتن تیمی با اعضای بسیار با انگیزه، عملکرد بهتر و نتایج قابل قبولتری را نسبت به فعالیتهای فردی به دنبال خواهد داشت.
جان کاترین باخ و داگلاس اسمیت سه نوع تیم را تشریح می نمایند :
- تیم هایی که اموری را توصیه می کنند: تیم های پروژه ها و طرح های ویژه
- تیم هایی که اموری را تدوین یا انجام می دهند: گروه های تولیدی – عملیاتی یا بازاریابی
- تیم هایی که اموری را اداره می کنند: گروه هایی که بر فعالیت های مهم نظارت دارند.
کار تیمی به دلایل اصلی زیر برای یک سازمان یا کسبوکار اهمیت دارد:
1.بهره وری بیشتر
2.افزایش کیفیت کار
3.تعهد به تحقق اهداف
4.کاهش ترک شغل
5.افزایش انگیزه
6.تصمیمات کارآمد
7.افزایش اعتماد
مهم نیست که توانایی و هوش شما چقدر است، اگر با دیگران کار کنید، مشاهده خواهید کرد که خیلی زودتر به نتیجه می رسید و کارها با سرعت بیشتری انجام خواهند گرفت. شایستگی ها و لیاقت های اصلی شما در چیست؟ بااینکه ممکن است شما فردی بسیار بامهارت و کاردان باشید، ممکن است بعضی کارها را سایرین بتوانند بهتر از شما انجام دهند. به همکاران یا کارمندان خود نشان دهید که به آنها و کیفیت کارشان ایمان دارید. اعتماد اولین قدم در ایجاد رابطه است و شما را قادر خواهد ساخت که آگاهی بیشتری از روند انجام کارها پیدا کنید. رزش کار کردن با دیگران را دریابید و با همکاری و تعاون، در کارها پیشرفت کنید. با بهره بردن از کمک و دانش دوستان و همکاران، دستاوردهای چشمگیری در انتظارتان خواهد بود .
مطالب مرتبط:
» هوش های چندگانه گاردنر» ویژگی های یک حسابدار موفق
» مفهوم بازاریابی
» اهمیت زبان انگلیسی
» کار گروهی
» روش های جذب مشتری
اشتراکگذاری