اثر بخشی کار تیمی در سازمانها


تاریخ نگارش: ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
نویسنده: ع. دیداری
دسته بندی: مطالب آموزشی
بازدید: 4198

هر جامعه‏اى براى تداوم حیات و بقا به کار و فعالیت مردم و مسؤولان احتیاج دارد. نیاز به کار از قرون باستان وجود داشته است و هرچه مى‏گذرد، بر اهمیت آن افزوده مى‏گردد. کار قسمت اعظم از زندگى انسان را در بر مى‏گیرد.
انسان‏ها قسمت اعظم نیازها و احتیاجات خود را از طریق کار گروهى و اجتماعى تامین مى‏کنند. کار از مفاهیم مهم علم جامعه‏شناسى است. کار سرمایه و ذخیره‏ى ملى است و مى‏تواند به رشد تمدن کمک کند. اگر افراد جامعه‏اى به طور نسبى بتوانند کار و شغل مناسب به دست آورند و شغل آنان متناسب با استعدادها، توانایى‏ها و علائق آنها باشد، زمینه براى نوآورى، ابتکار، رشد و پیشرفت در ابعاد اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى جامعه به وجود مى‏آید. برعکس اگر زمینه‏هاى اشتغال و کار در جامعه محدود و تقاضا براى کار بسیار باشد، به تدریج‏بیکارى افزایش مى‏یابد. گسترش بیکارى منجر به آسیب‏ها و پیامدهاى ناگوار در جامعه مى‏شود.

 

تعریف کار
از نظر لغوى کار به معناى فعل و عمل و کردار انسان است و در اصطلاح، کار فعالیتى است نسبتا دائمى که به تولید کالا یا خدمات مى‏انجامد و به آن دستمزدى تعلق مى‏گیرد.

پولکس فن مى‏گوید:
مردم سرچشمه ثروت‏هاى منقول بوده و افزایش ثروت از کار و زحمت آنها ناشى مى‏شود.

از نظر برخى از اقتصاددانان لیبرال از جمله کلسن کار عبارت است از:
استفاده‏اى که انسان از نیروهاى مادى و معنوى خود در راه تولید ثروت یا ایجاد خدمات مى‏کند.

بر اساس این تعریف فعالیت و کار به طور عمده از طریق هدف‏ها و ارزش محصولى که تولید شده معین مى‏گردد; به عبارت دیگر کار زمینه را براى تولید و افزایش خدمات ایجاد مى‏کند.

به طور کلى کار عبارت است از:
مجموعه عملیاتى که انسان با استفاده از مغز، دست‏ها، ابزار و ماشین‏ها براى استفاده‏ى عملى از ماده روى آن انجام مى‏دهد و این اعمال نیز متقابلا بر انسان اثر مى‏گذارد و او را تغییر مى‏دهد.

اهمیت کار تیمی: کار تیمی مؤثر برای موفقیت کسب‌وکارها حتی شرکت‌های کوچک که تنها چند کارمند دارند، ضروری است. کار تیمی به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد با ترکیب نقاط قوت و دیدگاه‌های همه کارکنان، دست‌یابی به اهداف سازمانی را تسهیل کند. کارکنان با فراگرفتن تلفیق مهارت‌های فردی و شغلی به‌منظور افزایش مشارکت به جای رقابت، بیش از پیش قادر به انجام موفق و موثر فعالیت‌های شغلی در محل کار می‌شوند. بارها ثابت شده است که داشتن تیمی با اعضای بسیار با انگیزه، عملکرد بهتر و نتایج قابل قبول‌تری را نسبت به فعالیت‌های فردی به دنبال خواهد داشت.

جان کاترین باخ و داگلاس اسمیت سه نوع تیم را تشریح می نمایند :

  • تیم هایی که اموری را توصیه می کنند: تیم های پروژه ها و طرح های ویژه
  • تیم هایی که اموری را تدوین یا انجام می دهند: گروه های تولیدی – عملیاتی یا بازاریابی
  • تیم هایی که اموری را اداره می کنند: گروه هایی که بر فعالیت های مهم نظارت دارند.

 

کار تیمی به دلایل اصلی زیر برای یک سازمان یا کسب‌وکار اهمیت دارد:

1.بهره وری بیشتر

2.افزایش کیفیت کار

3.تعهد به تحقق اهداف

4.کاهش ترک شغل

5.افزایش انگیزه

6.تصمیمات کارآمد

7.افزایش اعتماد

مهم نیست که توانایی و هوش شما چقدر است، اگر با دیگران کار کنید، مشاهده خواهید کرد که خیلی زودتر به نتیجه می رسید و کارها با سرعت بیشتری انجام خواهند گرفت. شایستگی ها و لیاقت های اصلی شما در چیست؟ بااینکه ممکن است شما فردی بسیار بامهارت و کاردان باشید، ممکن است بعضی کارها را سایرین بتوانند بهتر از شما انجام دهند. به همکاران یا کارمندان خود نشان دهید که به آنها و کیفیت کارشان ایمان دارید. اعتماد اولین قدم در ایجاد رابطه است و شما را قادر خواهد ساخت که آگاهی بیشتری از روند انجام کارها پیدا کنید. رزش کار کردن با دیگران را دریابید و با همکاری و تعاون، در کارها پیشرفت کنید. با بهره بردن از کمک و دانش دوستان و همکاران، دستاوردهای چشمگیری در انتظارتان خواهد بود .

مقاله مرتبط در وبلاگ دهوند



اشتراک‌گذاری

نظرات

درج نظر جدید

captcha