نحوه کسب مهارت در مصاحبه


تاریخ نگارش: ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
نویسنده:
دسته بندی: مطالب آموزشی
بازدید: 1874

اگر شما ورزشکار المپیکی بودید چگونه برای آمادگی در مسابقات آماده میشدید ؟ اگر یک سخنران بودید چطور ؟ آیا به نظرتان برای شرکت در مسابقه شطرنج در مدرسه نیازی به آمادگی هست ؟ اگر جوابتان مثبت است به شما تبریک میگویم ، زیرا  در این مقاله چگونگی آماده شدن برای مصاحبه استخدامی را توضیح داده ایم.

قبل از هرچیز باید به شما بگویم که هرکاری نیاز به مهارت خاص خودش را دارد که باید آنها را یاد گرفت  برای مثال  وقتی کسی میخواهد شنا کردن را یاد بگیرد باید با تمرین مهارت های مربوط به آن را نیز کسب  کند.

اگر به اطرافمان نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که اکثر کسانی که ناراحت از پیدا نکردن شغل مورد علاقه شان هستند همیشه موارد بیرونی را برای شکستشان تلقی میکنند . آن افراد میگویند که پیدا مدرک تحصیلی بالایی میخواد ، تخصص بالایی میخواد و … آیا واقعا اینطوری است ؟

 چرا بعضی ها راحت تر از بقیه شغل مورد علاقه شان را پیدا میکنند و در آن کار مشغول به کار میشوند ولی کسانی هم هستند که همیشه ناراحت و ناتوان از یافتن شغل هستند . مطمئنا داشتن مدرک تحصیلی یا تخصص عالی به ما کمک زیادی خواهد کرد  ولی باید بدانید که مصاحبه استخدامی نیز به یک نوع مهارت نیاز دارد تا در هنگام مصاحبه کمی بهتر عمل کنید.

بنابراین اگر تا کنون شغل مورد علاقه خود را پیدا نکرده اید ، تنها یک دلیل دارد ، شما نمیدانید که چطور باید برای مصاحبه استخدامی آماده شوید.

رزومه سازی:رزومه معرفی نامه شما خواهد بود  در واقع با نوشتن رزومه باعث میشوید که مسئولین استخدام سازمان یا شرکت مورد نظر قبل از اینکه شما را ببینند نسبت به شما دید کلی پیدا کنند تا میتوانید رزومه خود را حرفه ای بنویسید ، تمام مهارت هایی را که بلدید را با دقت نوشته و جزییات آن را شرح دهید مقاله ی یک رزومه ی استاندارد چگونه باید باشد را نیز مطالعه کنید.

پوشش برای مصاحبه:ظاهر شما نشانگر شخصیت شماست، مهم نیست که مدرک تحصیلیتان چیست و چجور آدمی هستید  دقت کنید که وضع ظاهریتان مرتب و منظم باشد .اگر آقا هستید مدل موهایتان ترجیجا معمولی یا اگر خانم هستید سعی نمایید در هنگام مصاحبه  با پوشش آراسته  ظاهر شوید و با لباس پوشیدنتان خیلی جلب توجه نکنید  . در واقع اثر مثبت هاله ای را به کار ببرید. در مقالات بعدی در رابطه با اثر هاله ای برای شما توضیح خواهیم داد.

فن بیان: کسی که در مقام مدیر یا رییس با شما مصاحبه میکند انسان عجیب وغریبی نیست ، منظور بر این است که او هم در جامعه زندگی کرده و از لحن صحبت شما به شخصیتتان پی خواهد برد  بنابراین در حالی که لبخند ملایمی بر لب دارید سعی کنید بسیار مودبانه صحبت کنید.

صداقت در گفتار: در بیشتر مصاحبه ها خصوصا در شرکت های بزرگ از شما سوالاتی پرسیده میشود تا به صداقت شما پی ببرند  به نظر من صادق بودن یکی از مهم ترین آیتم های استخدامی است به طور مثال شاید از شما بپرسند که آیا سیگاری هستید ؟ شاید با دروغ گفتن به هدفتان برسید ولی مطمئن باشید که در آینده به مشکل خواهید خورد و مجبور میشوید که به دروغ و پنهان کاریتان ادامه دهید تا اینکه روزی دستتان رو شود آن موقع بعید میدانم که رییس یا همکارانتان نسبت به شما حس خوبی داشته باشند

جمع آوری اطلاعات: تا میتوانید راجع نحوه کار یا سابقه  شرکت یا هر جایی که قرار است به مصاحبه دارید اطلاعات کسب کنید اینترنت شرایط این کار را آسان تر کرده است  با این کار دید جامع تری نسبت به شرکت مورد نظر خواهید داشت و از استرستان نیز کاسته خواهد شد.

تصویرسازی ذهنی: روشی عالی برای انجام هرکاری تصویر سازی ذهنی است.اگر کمی راجع به مباحث روانشناسی یا قدرت ذهن مطالعه کرده باشید متوجه قدرت این موضوع خواهید شد . قبل از رفتن به مصاحبه سعی کنید تا در مکانی آرام ترجیحاً قبل از خواب و بعد از بیداری به بهترین نحو، شرایط و روند استخدامتتان را به صورت عالی و باب میلتان تصویر سازی کنید ،توجه کنید که مغز ما بین واقعیت و تخیل تفاوتی قائل نمیشود و با این عمل شرایط خوب را به سمت خودتان جذب خواهید  کرد تا به نحوی عالی شرایط به نفع شما پیش برود.

 

تصویر سازی ذهنی را در مقالات بعدی ما بخوانید.



اشتراک‌گذاری

نظرات

درج نظر جدید

captcha