کارکنان عامل کارآمدی و ناکارآمدی سازمان هستند


تاریخ نگارش: ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
نویسنده:
دسته بندی: مطالب آموزشی
بازدید: 1378

 هنگامی که به موضوع اشتغال توجه کنیم‌، ‌می‌بینیم در بازار کار افراد با علاقه بسیاری برای پیوستن به سازمان‌های مختلف تلاش می‌کنند و به دنبال تحقق رویاهای کاری خود هستند و با شور و شوق فراوان کارشان را آغاز می‌کنند و آماده هستند سخت کار کنند. اما پس از شروع و به مرور به‌طور مداوم انگیزه خود را از دست می‌دهند. 

متاسفانه این سندروم در همه دنیا و همه سازمان‌ها شیوع پیدا کرده و تبدیل به یک چالش جدی برای رهبری سازمان‌ها شده است‌، . اگر به آمار کشورهای مختلف که در این زمینه تحقیق کرده‌اند توجه کنیم، ابعاد چالش فوق را به درستی درک می‌کنیم. در انگلستان فقط 17 درصد از نیروهای جذب شده در شرکت‌ها و سازمان‌ها کماکان مطابق روز اول با اشتیاق تمام و درگیری ذهنی و فیزیکی کامل مشغول به‌کار هستند. در کشور آمریکا طبق تحقیق موسسه معتبر گالوپ فقط 13 درصد کارکنان با اشتیاق و علاقه همسان با شروع کار خود هیچ تغییری در شرایط کارآمدی خود ایجاد نکرده‌اند. در همین تحقیق 18 درصد کارکنان هیچ اشتیاقی به‌کار کردن نداشته و تبدیل به افرادی شدند که نبودنشان مفیدتر از حضورشان در سازمان‌ها است. این گروه از کارکنان مطابق اعلام گالوپ سالانه 382 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا زیان می‌رسانند‌. ‌

21پیشنهاد برای احیا و افزایش اشتیاق کارکنان دارد‌:

1 ) ارزش‌های شرکت را تعیین کنید:

 با توجه به روند مشارکت و اندازه‌گیری عملکرد در هر یک از ارزش‌های اعلامی خود (بین 3 تا 7 ارزش)، هر ماه یا هر دوره زمانی یکی از کارکنان را که به بهترین شکل ارزش‌های شرکت را در رفتار و کارکرد خود نشان داده است، مورد تشویق قرار دهید.

2) فرهنگ کارکرد تیمی را توسعه دهید:

 طراحی قوانین و شیوه‌های کار را به تیم‌ها بسپارید.

3) پروژه‌های بهبود را تشویق کنید:

 به کارکنانی که برای پیگیری پروژه‌های خود وقت می‌گذارند توجه کنید. حتی در صورت عدم موفقیت، پروژه را مورد قدردانی قرار دهید‌. ‌

4) یک دوست یا مربی را برای هر نیروی انسانی تازه وارد تعیین کنید:

 بخش مهمي از فرآيند تصميم گيري اين است که افراد سوالاتي را که واقعا مهم هستند بدانند. ایجاد یک رابطه قابل اعتماد با کسی که تجربه بیشتری در آن شرکت دارد، می‌تواند تازه واردان را راهنمایی کند. به این ترتیب او می‌تواند بخشی از تیم را تطبیق و رشد دهد.

5) گفت‌وگو در شرکت را رواج دهید: 

شرکت می‌تواند با رایج کردن دیالوگ‌، هم محیط کار را تلطیف و سرگرم کننده کند و هم وفاداری کارمندان را افزایش دهد.

6) عکس تیم‌های مختلف را در محل کار خود به شکل جذاب و بزرگ نصب کنید: 

این یک عنصر فرهنگی است که می‌تواند روابط کاری و مشارکت کارکنان را تشویق و تقویت کند.

7) کار را تبدیل به نوعی بازی کنید:

 این یک ابزار قدرتمند است که کار سرگرم‌کننده و همراه با شادی انجام شود‌. ‌

8) هدیه دادن به یکدیگر را تشویق کنید: 

از جشن‌های تیم‌های کاری برای مثلا تولد یا ازدواج و..... پشتیبانی کامل کنید.

9) نسبت مستقیم بهره‌وری و دریافتی کارکنان با کاهش هزینه‌ها یا افزایش درآمد به‌دلیل افزایش فروش کارکنان را افزایش دهید.

10) ماموریت سازمان را دائم به کارکنان یادآوری کنید: 

مهم است که کارکنان بدانند‌ چه چیزی برای شرکت مهم است و ماموریت شرکت چیست.

11) نوآوری را شناسایی کرده و مورد تشویق قرار دهید: 

ممکن است برخی از ایده‌های بسیار الهام‌بخش را از کارکنان بشنوید که باید با ارزش‌گذاری اجازه دهید این ایده‌ها تکرار شوند.

12) دستاوردها را جشن بگیرید: 

دستاوردهای بزرگ یا کوچک را جشن بگیرید‌. هیچ‌کس نمی‌تواند طی ماه‌ها یا حتی سال‌ها بدون سوخت فقط به وظایف و تکالیف خود را عمل کند. تانک‌های انرژی خود را با برخی از شناخت‌ها دوباره پر کنید و کار سخت خود جشن بگیرید. این یک روش عالی برای انسجام اعضای تیم با هم است.

13) جشن‌های عمومی را حتما برگزار کنید: 

تولدها، بازنشستگی، حضور تازه واردان و استقبال از آنها‌، لحظه‌های مهمی هستند که می‌توان کارکنان را دور هم جمع کرد. این یک روش عالی و آرام‌بخش برای نشان دادن اهمیت آنها است‌.

14) به بازخوردها توجه کنید:

 عملکرد کارکنان و عوامل کلیدی موفقیت را شناسایی کنید. توجه کنید که اطلاعات اشتباه از بازخورد می‌تواند موجب انفجار شود. آن را ساده و از طریق یک چارچوب و یا یک سیستم جامه عمل بپوشانید.

15) برخی ایده‌ها را با تعامل کارکنان انجام دهید‌: 

برخی چیزهای به ظاهر کوچک و پیش‌پا افتاده اگر بدون کسب نظر کارکنان انجام شود اثربخشی خود را از دست می‌دهد.

16) احترام به یکدیگر را یک اصل کلیدی بدانید:

 سنگ بنای هر تعاملی باید احترام باشد.

17) کارکنان را توانمند کنید: 

هیچ چیزی احساس مسوولیت بیشتر و قدرت تصمیم‌گیری مانند توانمند سازی ایجاد نمی‌کند. نگران نباشید کارکنان رهبران سازمان شوند. این یک راه عالی و مطمئن برای ایجاد اعتماد است.

18) یادگیری را تشویق کنید:

 با حمایت از کارکنان در یادگیری و توسعه مهارت‌ها، نه تنها نیروی کار باانگیزه و خوبی خواهید داشت، بلکه افزایش شادی کارکنان و مشارکت کارکنان را خواهید دید.

19) فعالیت‌های اجتماعی و ورزشی را گسترش دهید: 

تیم‌های مختلف داخلی و مسابقات آخر هفته داشته باشید. پیوستن به مسابقات ورزشی و تشویق تیم‌ها برای بازی کردن می‌تواند در روحیه کارکنان اثر مثبت زیادی داشته باشد.

20) اطمینان حاصل کنید که کارکنان تمام منابع لازم را در اختیار دارند: 

باید مطمئن شوید تجهيز کارکنان، ‌ابزارها و سيستم‌هايی را که در کارشان مورد استفاده قرار می‌گیرد در اختیار گذاشته‌اید. ‌

21) از متخصصانی که واقعا تعامل با کارکنان را می‌دانند استفاده کنید: 

به‌عنوان یک مولفه کسب‌وکار باید به کارشناسان اعتماد کنید. با افراد مناسب تماس بگیرید تا به شما در ایجاد استراتژی مشارکت کارکنان مشاوره خوب و دقیقی بدهند.

دکتر دیوید سیروتا، محقق و مشاور سازمانی، تحقیقات وسیعی در مورد راه‌های انگیزش کارکنان انجام داد. او بیش از 4 میلیون کارمند در سراسر جهان را مورد مصاحبه‌، مطالعات موردی و مشاهده مستقیم قرار داد و نتیجه آن را در کتابی به نام کارکنان مشتاق انتشار داد‌ که چگونه شور و شوق ابتدای استخدام کارکنان را می‌توان به آنها برگرداند. او اثبات کرد شاید مدیریت سازمانی با نظارت دقیق، سخنان انگیزه‌بخش، برنامه‌های پاداش، نظم رو به افزایش و جابه‌جایی‌های بین واحدی بتواند تغییرات جزئی در اشتیاق کارکنان به‌وجود آورد، ولی این‌گونه فعالیت‌ها‌ نمی‌توانند ‌استراتژی‌های مناسبی برای این موضوع باشند. او نتیجه گرفت که تنها روش برانگیختن احساسات کارکنان، دادن چیزهایی است که آنها می‌خواهند

مقالات مرتبط در وبلاگ دهوند



اشتراک‌گذاری

نظرات

درج نظر جدید

captcha